Матуранти Гимназије и Средње стручне школе „4.јули“, протеклог петка посетили су Националну возачку академију – НАВАК у пратњи професора Драгана Копривице, Дејана Баровића и Сузане Митровић.
Полицијска станица Врбас, у сарадњи са Саветом за безбедност саобраћаја Општине Врбас, омогућила је бесплатни целодневни тренинг младим возачима са циљем подизања свести о важности оваквих превентивних тренинга који спашавају животе мање искусних возача и смањују број саобраћајних незгода. „Живот за младе возаче“ односи се на скуп тренинга и предавања, који се у организацији Националне возачке академије НАВАК одржава већ шест година и намењен је најпре власницима пробних возачких дозвола, али и свим другим возачима који једноставно нису сигурни у своју способност за воланом.
Тим професионалних тренера, задужених за ову обуку, потрудио се да едукује младе возаче на најбољи начин, а то је непосредно вожњом на безбедном месту, на полигону НАВАК-а. Овај тренинг је имао за циљ да им представи неке од највећих опасности у саобраћају, да схвате боље и разумеју брзину којом се аутомобил креће, да схвате које су то слабости возача и на шта требају нарочито да обрате пажњу – од возачке позиције, преко важности ограничења брзине до употребе сигурносног појаса и многих других ствари. Тренинг се састојао из више практичних целина. Неке су подразумевале употребу кочнице, док су се друге више фокусирали на управљање аутомобилом.
Једна од кључних порука, која се провлачи кроз све вежбе, јесте колико мала разлика у брзини чини велику разлику у критичној ситуацији. Сви полазници су прошли вожњу између чуњева, вожњу са наглом двоструком променом правца, као и две вежбе кочења. У свим случајевима стаза се пролазила спорије и брже, с тим да је разлика у брзини обично износила само 10 km/h. Међутим, иако се та разлика чини занемарљивом у самој вожњи, она се показала као неверoватно велика. Тако је слалом између чуњева било далеко лакше проћи са 40, него са 50 километара на сат.
Све вежбе су вожене на аутомобилима са укљученом електронском контролом стабилности (ЕСЦ), која се показала као изузетно важна компонента, нарочито при наглој промени правца. Полазници курса су аутомобилима са укљученим ЕСЦ-ом, препреку наглим маневром без проблема обилазили брзинама од 50 и 60 km/h. Међутим, када је она искључена, то изгледа далеко драматичније.
Ауторка текста: Сузана Митровић, проф. физичког васпитања