Свакодневно коришћење савремених технологија донело је низ предности, али и многобројне изазове са којима треба да се суоче и наставници и ученици. Најновији програм наставе и учења за ученике првог разреда предвиђа активно учешће ученика у наставном процесу. Предвиђена је пројектна настава која активира ученике, подстиче сарадњу и стваралачки развој ученика.
За реализацију пројектне наставе из предмета Рачунарство и информатика одабрала сам тему „Информационо – комуникационе технологије у савременом друштву“ која даје шансу ученицима да науче важне лекције кроз процес истраживања.
За ову тему планирани су следећи садржаји:
- значај и примена дигиталних уређаја,
- утицај коришћења дигиталних уређаја на здравље и околину,
- интелектуална својина, ауторска права, право и етика на интернету,
- безбедност и приватност на интернету, заштита личних података, правила понашања,
- прикупљање, складиштење, обрада и пренос података,
- сервиси интернета и електронска комуникација.
Искуство стечено током реализације пројекта „Изазови коришћења савремених технологија“ поделила сам са другим наставницима наше Школе. У уторак, 2.10.2018. године од 12 до 13 часова у мултимедијалном кабинету презентован је пример пројектне наставе.
На крају излагања присутни су оценили приказани пример пројектне наставе на следећи начин:
1. | Представљени пројекат је добар пример пројектне наставе. | 4,90 |
2. | Пројекат „Изазови коришћења савремених технологија“ ме мотивише да реализујем пројектну наставу. | 4,55 |
3. | Представљање примера пројектне наставе ће ми помоћи да унапредим свој рад са ученицима. | 4,67 |
Присутни наставници су изнели своје утиске о завршеном излагању и издвојили приказане елементе које би могли да искористе у раду са ученицима. Као најзначајнији елемент који би могли да примене у свом раду издвојили су материјале који су коришћени у реализацији пројектне наставе (примери образаца за вођење евиденције о раду и вредновању пројектне наставе).
Пројекат „Изазови коришћења савремених технологија“ је трајао три недеље, а пројектне активности су реализоване према предвиђеном плану:
- 10 – 14. септембар 2018. подела пројектних задатака и израда плана активности
- 17 – 21. септембар 2018. реализација пројектних активности (наставник прати и усмерава ученике током реализације)
- 24 – 28. септембар 2018. презентовање резултата пројектног рада и учења
У пројекту су учествовали сви ученици првог разреда којима предајем, подељени у мање групе (3-5 ученика). Свака група је добила посебан задатак за истраживање. Задаци су осмишљени тако да њихова реализација доведе до остваривања очекиваних исхода наставног процеса.
Током рада ученици су користили следеће изворе:
- књиге,
- часописи,
- новински чланци,
- интервју (родитељи, познаници, стручњаци за дату област) ,
- анкета или упитник – прикупљање података на за дату тему (онлајн алати, Гугл Диск, Инстаграм, анкетни листићи),
- видео-снимци (проналажење и коришћење одговарајућих видео-снимака, као и њихово креирање),
- текстови, слике, анализа филма на задату тему,
- интернет (примери са друштвених мрежа, текстови, слике…)
За чување, дељење и заједнички рад на документима, као и за креирање упитника ученици су користили Гугл Диск и друштвене мреже. Током истраживања разговарали су са родитељима, познаницима и стручњацима за наведене области. На тај начин су у реализацију пројекта укључени породица и локална средина. На крају су представили начин рада и резултате својих истраживања (презентације креиране у PowerPoint-у, Preziпрезантације, видео-снимци, панои, …).
Шта су ученици научили?
- како и када могу да примене дигиталне уређаје и сервисе интернета
- да користе савремене технологије на одговоран и безбедан начин
- да претражују и проналазе информације у дигиталном окружењу и преузима их на свој уређај
- да процењују квалитет, поузданост и тачност информација доступних преко интернета
- на који начин треба да заштите личне податке и приватност на интернету,
- да материјале са интернета преузимају и користе поштујући ауторска права
На крају излагања присутни наставници су дискутовали о представљеним решењима и могућим проблемима током рада на пројекту.
Текст и фотографије: Светлана Мандић, проф. рачунарства и информатике и члан Тима за развој међупредметних компетенција и предузетништва